1138 Budapest, Tomori u. 34. info@nks.hu +36 1 224 0610

Az elmúlt években szinte mindenki feltette a következő kérdést: mi is az a „Felhő” és miért jó nekem? Erre válaszként a legbonyolultabb technológiai értekezéseket lehet órákon át hallgatni, elveszhetünk a különböző gyártói értelmezésekben, gyakorlatilag nincs egyértelmű definíció. Hasonló a helyzet a „Kiszervezett IT” fogalmával: van aki csak a munkaerő kölcsönzést érti ez alatt, a legtöbben az üzemeltetést veszik igénybe szolgáltatásként, holott a teljes IT Outsourcing az összes eszköz és szoftver bérletét is magában foglalja, kiegészítve konzultatív és fejlesztői tevékenységgel is.  

Forrás: Outsourcing by Nick Youngson CC BY-SA 3.0 Alpha Stock Images

Egy ügyfél számára a felhőre épülő kiszervezett IT tömören ezt kell hogy jelentse:

Mindenre kiterjedő IT szolgáltatás megbízhatóan és költséghatékonyan.

Hogy mitől előnyösebb szolgáltatásként igénybe venni egy alapvető erőforrást, azt a legkönnyebben a következő ipartörténeti példán keresztül tudom szemléltetni:

A XIX. század végén, amikor a gőzgépek helyett kezdett elterjedni az elektromos áram ipari használata, számos cég maga termelte a gyártáshoz szükséges villamos áramot A drágán vásárolt berendezések mellé szakembereket kellett alkalmazni ezek üzemeltetéséhez, másrészt a meghibásodások váratlan leállásokhoz vezettek. Ahhoz, hogy képesek legyenek lépést tartani a technológia fejlődésével, újabb berendezéseket kellett vásárolni, illetve a gyártó kapacitás bővítésével együtt a villamos generátorok száma, mérete és komplexitása is nőttön nőtt.

XIX. századi generátor állórésze – 11 méteres átmérővel

A gyárvezetők nagy örömére a századfordulóra megjelentek olyan, kizárólag villamos áram előállítására szakosodott áram-szolgáltatók, akik:

  • mindig a legfejlettebb berendezéseken
  • garantált rendelkezésre állással (közel-nulla leállással)
  • megbízható, magas szakmai színvonalon
  • kiszámítható, előre definiált havidíj ellenében
  • mindig elérhető ügyfélszolgálattal
  • gyors reagálású helyszíni hibaelhárítással

biztosították az elektromos erőforrásokat, mint szolgáltatás. Az ügyfeleknek szinte nulla befektetéssel, kiszámítható díjak mellett, garantált szolgáltatási szinten folyt az áram-szolgáltatás, és immár nyugodtan folytathatták saját üzleti tevékenységük fejlesztését. Ezen fejlesztések (kiegészítve a vezetékes telefon elterjedésével) keltette növekedési hullámot nevezzük a Második Ipari Forradalomnak.

Manapság már mindannyiunknak természetes, hogy áram, az VAN. Előfizetünk a szolgáltatónál, és fogyasztás arányosan fizetjük a számlát. Semelyik cég nem tart fenn külön áramellátás-részleget, nem törődünk vele, hogy milyen berendezésekkel, miként és pontosan hol termeli a szolgáltató az áramot. Pont így vehető igénybe az IT mint szolgáltatás. A lényeg: zavartalan szolgáltatásként akkor és annyit használhassunk belőle, amennyi az üzleti igényeinknek megfelel!

Azt hiszem, itt már egyértelmű a párhuzam időbenisége is: gyakorlatilag 130 évvel később az IT piac az ő ipari forradalma kellős közepén áll, amit 4. Iprai Forradalomnak neveztek el. Rendelkezésre állnak azok a technológiák (IoT – dolgok internete, AI – mesterséges intelligencia, VR – virtuális valóság , robotika, stb.), amik a fejlődés lendületét adják, de a vállalatok csak távolról, kívülállóként szemlélik mindezt, amíg a – sajnos sokszor elavult – saját szervereken üzemeltetett IT infrastruktúra a legelterjedtebb.

A fenti hasonlattal élve a többség maga termeli meg a saját (IT) erőforrásait. Immár tudjuk, hogy ez nemcsak drága, de számos kockázattal jár (leállás, adatvesztés, meghibásodás), miközben a technológiai fejlődés gyorsvonatként száguld el mellette. És ha egy ügyfélnek világbajnok rendszer áll is rendelkezésére, egyre nehezebb megfelelő szakmai gárdát találni az üzemeltetéshez.

Korszerűsítésre szoruló szerver infrastruktúra

Erre szolgál megoldásként a teljeskörű kiszervezett IT, ahol az ügyfél minden eszközt (szervertől a hálózatig, laptoptól a szoftverekig) a szolgáltatótól bérel, és ezek üzemeltetéséért és támogatásáért is a szolgáltató felel egy személyben, egyetlen közös rendszerért.

Üzleti eredményként az ügyfél megbízható, magas színvonalú IT szolgáltatást kap szerződésben meghatározott minőségbiztosítással, kiszámítható költségek mellett. A kiszervezés pozitív hatása pénzügyileg is kimutatható, hosszú távon is kedvező megtérülési ráta a jellemző.

Technolgóiai szempontból pedig a felhő nyújtja azt az platformot, ahol az ügyfél igényei szerint dinamikusan változó erőforrásokat gyorsan és beruházási költségektől mentesen, bármikor és bárhonnan igénybe vehetik a felhasználók.

Műszaki előrelépésként az ügyfelek megtapasztalják a megnövelt biztonságot, magas rendelkezésre állást (szinte 0,00% leállást), folyamatos technológiai fejlesztéseket és a proaktív támogatást. Ugyanakkor a felhő jelentette rugalmasság, az adatok korlátlan elérhetősége megnyitja a lehetőséget az üzleti folyamatok fejlesztésére.

Hogy melyik felhő szolgáltatás pontosan mit takar, milyen ügyfélkörnek megfelelő és milyen előnyökkel jár? Erről szól a következő cikkünk – Igazi hibrid felhő szolgáltatás: a  jövő IT rendszere